Ošetřování Sportovních Aktivit V Evropě
  • Číslo 15
  • Rekord gólů
  • Vzdálenost penalty
  • Premier League rekord

Který autor byl průkopníkem moderních básnických směrů?

  • Domů
  • Který autor byl průkopníkem moderních básnických směrů?
Který autor byl průkopníkem moderních básnických směrů?
  • pro, 2 2025
  • Publikoval Pavel Novák

Vytvořte svůj vlastní calligram

Calligram je speciální druh poezie, kterou vynalezl Apollinaire. Text se uspořádává tak, aby tvořil konkrétní tvar - například srdce, strom nebo květina. Vyzkoušejte si vytvořit svůj vlastní!

Vaše básnička zde
Tip: Apollinaire používal krátké věty a spojení slov, která vytvářela nové významy. Zkuste napsat něco o městě, přírodě nebo emoci!

Když se lidé ptají, kdo založil moderní poezii, často si představují nějakého starého muže v fraku, který recituje verše na nějakém salónu. Ale pravda je jiná. Moderní poezie se narodila v bouři - v hluku měst, v rychlosti vlaků, v rozpadu tradičních pravidel. A jejím průkopníkem nebyl žádný klasik. Byl to Guillaume Apollinaire francouzský básník, spisovatel a kritik, který v první desetiletí 20. století zlomil všechna pravidla básnické formy a otevřel cestu pro surrealismus, futurismus a konkretismus. Also known as Wilhelm Apollinaris de Kostrowitzki, he was born in Rome in 1880 and became the voice of a generation that no longer believed in old forms..

Co znamená „moderní poezie“ vlastně vůbec?

Moderní poezie neznamená jen, že se básníci psali o městech místo o horách. Znamená, že zrušili rytmus, který se učil od Aristotela. Zrušili rýmy, které byly považovány za nezbytné. Zrušili kapitoly, které říkaly, jak má být básnický verš vystavěn. V roce 1912 Apollinaire vydal knihu Alcools - první sbírku, kde nebyl žádný rým, žádná pravidelná meter, ale kde každý verš působil jako okamžik života, zachycený na papíře.

Před ním se básníci drželi pravidel jako by to byly zákony. Po něm se básníci dívali na slova jako na barvy na paletě - mohli je kreslit, roztírat, překrývat, vypustit úplně. Apollinaire nejen písal verše. Vytvářel vizuální formy. Jeho básně Calligrammes byly složeny tak, aby tvořily obrázky - například básně o dešti, která vypadala jako kapky, nebo básně o srdci, která měla tvar srdce.

Proč právě Apollinaire?

Někdo by řekl: „Ale vždyť byl zde nejen on!“ A má pravdu. Byl tam Marinetti s jeho futurismem, který slavil stroje a rychlost. Byl tam Breton, který později založil surrealismus. Ale Apollinaire byl ten, kdo je spojil. On nebyl fanatikem jednoho směru. Byl přechodem.

Futuristé chtěli zničit minulost. Apollinaire ji přijal - a přetvořil. Přečetl si staré verše, věděl, jak fungují, a pak je rozbil. Když Marinetti vykřikoval „Vítáme rychlost!“, Apollinaire tiše napsal: „Příroda je ztracena, ale město je živé.“

Byl to první, kdo napsal básničku o tramvaji, která vypadala jako kolejnice. První, kdo použil slova jako „šum“ nebo „bzučení“ jako rytmus. První, kdo nechal verš přerušit uprostřed věty, protože život taky přerušuje.

Jak ovlivnil další generace?

Po jeho smrti v roce 1918, během španělské chřipky, jeho práce nezmizela. Naopak - rozšířila se.

André Breton, zakladatel surrealismu, říkal: „Apollinaire nám ukázal, že slova mohou plavat. Nemusí být věrná pravdě. Můžou být sny.“

Charles Baudelaire, který žil před ním, se zabýval městem jako místem západu. Apollinaire se zabýval městem jako místem, kde se rodí nové city. Jeden z jeho nejznámějších veršů: „Je suis le poète de la ville / Je suis le poète du mouvement“ - „Jsem básník města. Jsem básník pohybu.“

Na jeho vlivu se podílel i Pablo Picasso, s nímž byl přátel. Picasso nakreslil jeho portrét. Apollinaire napsal texty k jeho obrazům. Společně vytvořili nový jazyk - vizuální, rychlý, nekonzistentní. To byl začátek kubismu v literatuře.

Básně v tvaru dešťových kapek s textem, který se mísí s barvami.

Co je dnes jeho největší dědictví?

Dnes se všichni, kdo píší poezii mimo rým a bez pravidelného metru, dívají na Apollinaireho jako na svého otce. Když čteš básně od E.E. Cummingsa, který píše slova přes sebe, nebo od Allena Ginsberga, který zpívá verše jako jazz, nebo od českého básníka Jiřího Koláře, který vystřihoval písmena a skládal z nich nové významy - všichni dědí od Apollinaireho.

Nedávno jsem našel starý český překlad jeho básně Zone - napsaný v roce 1957. Všiml jsem si, že překladatel použil věty, které nezačínají velkým písmenem, které se přerušují, které nekončí tečkou. Všechno to bylo v překladu z roku 1957. V Československu, kde ještě vládla cenzura, někdo se odvážil přenést Apollinaireho nekonzistenci - a to bylo odvážné.

Proč to dnes stojí za to znát?

Protože dnes máme všechno - ale nic neříká. Máme 1000 aplikací na psaní básní, ale většina z nich vytváří verše, které vypadají jako šablony. Máme TikTok, kde se básně zpívají za 15 vteřin - ale neříkají nic nového.

Apollinaire neříkal, že poezie musí být krásná. Říkal, že musí být pravdivá. Pravdivá v tom smyslu, že zachycuje, jak se skutečně cítí člověk, když projde ulicí a slyší sirénu, když se zastaví u kavárny a vidí, jak se dva lidé ptají, kde je záchod.

Dnes potřebujeme básníky, kteří neříkají „lásku“, ale „jak se cítíš, když ti telefon zavolal v 3 ráno a nebylo to nic důležitého?“

Apollinaire to uměl. A proto je stále aktuální.

Fraktální knihovna s literárními dědictvím Apollinaireho a jeho následovníky.

Kdo je další krok po Apollinairem?

Pokud se chceš podívat dál, podívej se na:

  • André Breton - založil surrealismus, základní text: Manifest surrealismu
  • Tristan Tzara - zakladatel dadaismu, který náhodně stříhal slova a skládal z nich básně
  • Jiří Kolář - český básník, který vytvářel verše z vystřižených písmen, jako by byl Apollinaireův český syn
  • E.E. Cummings - americký básník, který zničil pravidla psaní velkých písmen a interpunkce
  • Allen Ginsberg - autor Howl, který převedl Apollinaireho rychlost na americkou rockovou energii

Všichni ti lidé si dělali vlastní pravidla. A všichni začali tam, kde Apollinaire skončil.

Kdo je považován za průkopníka moderní poezie?

Průkopníkem moderní poezie je Guillaume Apollinaire. Byl první, kdo zcela odmítl tradiční rým a metrum, zavedl vizuální poezii a otevřel cestu pro surrealismus, futurismus a konkretismus. Jeho sbírka Alcools (1913) a Calligrammes (1918) jsou považovány za první skutečně moderní básnické díla.

Proč se Apollinaire považuje za důležitější než jiné básníky jeho doby?

Apollinaire nebyl jen básníkem - byl spojovacím členem mezi uměleckými směry. Spolupracoval s Picassem, podporoval futuristy, ovlivnil surrealisty a zároveň zachoval spojení s tradiční poezii. Jeho schopnost převádět rychlost města, techniku a emocionální neklid na slova ho odlišuje od ostatních. Zatímco jiní se drželi ideologie, on vytvářel nový jazyk.

Co je to calligram a jaký má význam?

Calligram je básnický text, který je sestaven tak, aby tvořil vizuální obrázek - například básně o dešti, která má tvar kapky, nebo básně o srdci, která je nakreslena jako srdce. Apollinaire tuto formu vynalezl a používal ji, aby spojil slovo a obraz. Tímto způsobem překročil hranici mezi literaturou a výtvarným uměním.

Měl Apollinaire nějaký vliv na českou poezii?

Ano, velmi silný. Český básník Jiří Kolář byl přímým následovníkem Apollinaireho - používal techniku vystřihování a skládání písmen, což je přímá odpověď na Apollinaireho vizuální básně. Také v českém avantgardním hnutí v 20. letech 20. století byl Apollinaire považován za klíčovou postavu. Jeho práce byly překládány již v meziválečném období.

Proč se moderní poezie nezdá být populární dnes?

Moderní poezie není populární, protože neřeší jednoduché emoce. Ona neříká „miluji tě“, ale „jak se cítíš, když ti v hlavě zazvoní telefon a víš, že to bude opět nějaká reklama?“ Je to poezie pro ty, kdo hledají pravdu místo krásy. Dnes se většina lidí spokojí s rýmovanými citáty na Instagramu - ale ti, kdo hledají hloubku, najdou Apollinaireho stále jako nejhlubší hlas 20. století.

Co dělat dál?

Chceš-li začít, najdi si překlad Apollinaireho sbírky Alcools - ideální je vydání od nakladatelství Argo nebo Fra. Čti pomalu. Nečti jako básně. Čti jako záznamy z ulice. Když narazíš na verš, který tě zastaví - zastav se. Zkus ho přečíst nahlas. Zkus ho přepsat do svého slova. Nech ho být. Nech ho zmizet. To je přesně to, co Apollinaire chtěl - aby slova žila, ne aby byla uchovávána jako sochy.

Štítky: moderní poezie průkopník poezie Guillaume Apollinaire surrealismus futurismus
Pavel Novák
Sdílet článek
napsáno

Pavel Novák

Hledat

Kategorie

  • Sport (27)
  • Sport a fitness (24)
  • Sport a outdoor (11)
  • Sport a volný čas (10)
  • Lyžování a zimní sporty (10)
  • Sportovní pravidla a tipy (10)
  • Cestování (9)
  • Cestování a dobrodružství (7)
  • Zdraví a fitness (6)
  • Sportovní historie (6)

Nejnovější příspěvky

Jak poznat impresionismus?
Jak poznat impresionismus?
  • 7 lis, 2023
Jak velke je velke vapno?
Jak velke je velke vapno?
  • 16 zář, 2023
Triatlon a jeho disciplíny: Jakých výzev se musíte zhostit
Triatlon a jeho disciplíny: Jakých výzev se musíte zhostit
  • 23 pro, 2023
Jak dýchat při potápění?
Jak dýchat při potápění?
  • 16 srp, 2023
Jak se dělí kulturistika?
Jak se dělí kulturistika?
  • 1 říj, 2023

Tag Cloud

  • fotbal
  • potápění
  • lyžování
  • pravidla fotbalu
  • pravidla
  • tenis
  • tipy
  • zimní sporty
  • technika lyžování
  • posilování
  • Řecko
  • lyžařské vybavení
  • fitness
  • basketbal
  • triatlon
  • sportovní vybavení
  • šnorchlování
  • Biathlon
  • penalta
  • bojové umění
Ošetřování Sportovních Aktivit V Evropě

Menu

  • O nás
  • Zásady ochrany osobních údajů
  • GDPR
  • Kontakt
  • Obchodní podmínky

©2025 osave.cz. Všechna práva vyhrazena

  • Číslo 15
  • Rekord gólů
  • Vzdálenost penalty
  • Premier League rekord